Spejder - spejderbevægelsen
Spejder - spejderbevægelsen
Spejderbevægelsen er en international ungdomsbevægelse, der fokuserer på personlig udvikling, friluftsliv, samarbejde, og sociale færdigheder. Bevægelsen blev grundlagt i starten af det 20. århundrede af Robert Baden-Powell i England. Han ønskede at skabe et program, der kunne hjælpe drenge med at udvikle sig til ansvarlige voksne gennem oplevelser i naturen og læring om praktiske færdigheder, såsom friluftsliv, lederskab, og sociale færdigheder, mens de deltager i aktiviteter i naturen.
Robert Baden-Powell giftede sig med Olave Baden-Powell som oprettede pigespejderne. Hun ledte den internationale bevægelse Girl Guides fra 1919-1940. Hun var forkæmper for kvinders rettigheder - og pigernes deltagelse i spejderaktiviteter.
Spejderbevægelsen Globalt
Spejderbevægelsen er i dag global og omfatter millioner af medlemmer i mange lande. De internationale organisationer, såsom verdensspejderforbundet (World Organization of the Scout Movement, WOSM), arbejder for at fremme spejderideerne og muliggøre samarbejde mellem forskellige landes spejderorganisationer.
Forskellige Traditioner: Selvom principperne er ens, så varierer spejderprogrammer og aktiviteter fra land til land. Nogle organisationer fokuserer mere på friluftsliv, mens andre lægger vægt på samfundstjeneste eller kulturelle aktiviteter.
I Danmark er vi 5 spejderkorps, hvor Det Danske Spejderkorps, som vi er medlemmer i, er det største korps i Danmark. Det blev stiftet i 1910 og er en del af den internationale spejderbevægelse.
Det Danske Spejderkorps har lige holdt 50 års jubilæum (2023) og fejret sammenlægningen af piger og drenge hørte til under et korps.
Spejdergrupperne i DDS involverer både drenge og piger i alderen fra 3 år og opefter.
"Kerneopgaven" i det danske spejderkorps refererer til de centrale formål og værdier, der ligger til grund for spejderarbejdet i Danmark. Spejderbevægelsen fokuserer på at udvikle unge mennesker gennem aktiviteter, der fremmer lederskab, samarbejde, ansvarlighed, og naturforståelse.
Nogle af de centrale elementer i kerneopgaven inkluderer:
- Fællesskab: At skabe et trygt og inkluderende fællesskab, hvor alle medlemmer føler sig velkomne og værdsatte.
- Læring: At tilbyde mulighed for læring gennem praktiske oplevelser, hvor spejdere kan udvikle nye færdigheder, både sociale og praktiske.
- Natur & Friluftsliv: At give spejdere mulighed for at komme ud i naturen, lære om friluftsliv og skabe respekt for miljøet.
- Udfordringer: At motivere spejdere til at tage imod udfordringer og udvikle deres personlige og sociale kompetencer.
- Lederskab: At træne unge i at tage ansvar og lede, hvilket er en vigtig del af spejderlivet.
Disse punkter skaber tilsammen en meningsfuld og lærerig oplevelse for unge mennesker i Danmark, mens de udvikler sig til aktive, ansvarlige borgere. Spejderarbejde fremmer også værdier som hjælpsomhed, respekt og tolerance.
Kerneopgaven er derfor en vigtig del af den overordnede mission for Det Danske Spejderkorps.
Spejdere holder spejderloven som er:
Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for
- at finde sin egen tro og have respekt for andres
- at værne om naturen
- at være en god kammerat
- at være hensynsfuld og hjælpe andre
- at være til at stole på
- at høre andres meninger og danne sine egne
- at tage medansvar i familie og samfund
Og alle spejdere lover at holde spejderløftet.
Spejderideen: Spejderarbejdets mål er at gøre børn og unge til vågne, selvstændige mennesker der tager ansvar i det danske samfund og ude i verden. Spejderarbejdet i Det Danske Spejderkorps bygger på spejderidéen som består af tre dele:
- De internationale spejderprincipper
- Spejderloven
- Spejdermetoden
Alle tre dele skal indgå i vores aktiviteter. Det er nemlig ikke målet i sig selv at lave bål, binde knob og bygge køkkenborde, disse ting er blot vejen til målet. Når vi er opmærksomme på det laver vi spejderarbejde og ikke bare friluftsliv.
Spejdermetoden er den måde vi arbejder på. Det er en samlet pædagogik som beskriver spejdernes aktiviteter, arbejdsform og den måde arbejdet bliver ledet på. Man kan se vores metoder i de aktiviteter vi laver. Når vi laver pionering, arbejder spejderne i patruljer som er en vigtig metode. Det vigtigste er ikke hvad vi laver, men hvordan vi gør det. Det er det spejdermetoden går ud på. Spejdermetoden består af 8 elementer:
- Oplevelser
- Learning by doing
- Patruljeliv
- Friluftsliv (natur)
- Værdier
- Medbestemmelse og ansvarlighed
- Aktiviteter og færdigheder
- Samfundsliv.
Værdier: Spejderarbejdet adskiller sig fra mange andre fritidsaktiviteter ved at være værdibaseret. De grundlæggende værdier i Det Danske Spejderkorps udtrykkes i ordene kammeratskab, ansvar, friluftsliv, sjov og udfordring. Værdierne styrer den måde vi handler på – det er ikke for sjov at spejdere er kendt for at hjælpe gamle damer over gaden! I dag hjælper spejdere stadig hinanden, men på en anden måde. Vi tager ansvar, hjælper hinanden og arbejder med kammeratskab, så vi undgår mobning og får plads til alle.
I vores gruppe gælder dette også børn/voksne med særlige behov.